Qui som?

Una manera de viurefulard
Què és el cau? Molts us ho haureu preguntat alguna vegada, alguns pensareu que el cau és un lloc on van els nens els dissabtes a la tarda a passar-s’ho bé una estona… El cau, però, és molt més que això!
El cau és una manera de viure, una manera d’entendre el món. A través de les activitats i els jocs, eduquem als infants i joves en una serie de valors com la sinceritat, el respecte, l’estima, l’esforç… per tal que esdevingui un ciutadà compromès amb el seu entorn.

 

Un moviment
L’escoltims és el major moviment infantil i juvenil del plantea, amb gairebé 40 milions de persones i presència a gairebé tots els països del món.A més de 100 anys d’història, l’escoltims és un moviment que aposta per la transformació social a través de l’educació. Arreu del món, els i les caps dediquen hores, de forma voluntària, per “deixar el món wosm_wagggsmillor de com se l’han trobat”.

L’escoltisme comparteix unes mateixes bases metodològiques, sempre adaptant-se però, a la realitat de cada entorn. La diversitat a l’escoltisme es percep com a font de riquesa i periòdicament es celebren trobades (ja sigui a nivell nacional o internacional) per tal que diferents escoltes es coneguin.

Escoltes Catalans

Nosaltres formem part d’Escoltes Catalans, l’associació làica de l’Escoltisme Català. Escoltes Catalans és una associació que va néixer el Logo escoltes catalans1974 i forma part de la Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge. Actualment té prop més de 40 agrupaments distribuïts en diferents vegueries.

Des de l’associació s’educa a infants i joves a través de la metodologia de “l’aprendre fent” per tal d’assolir els següents objectius:

  • Que els seus membres siguin soferts a tota mena d’esforç,  és a dir que s’esforcin proporcionalment a les seves possibilitats.
  • Que els seus membres respectin i cuidin la seva persona, tant físicament com mentalment.
  • Que els seus membres facin del respecte mutu una norma de vida persona i col·lectiva. La convivència en un grup social és imprescindible pel desenvolupament propi. No obstant s’han d’acceptar unes normes de convivència respectant a la resta de persones, limitant la pròpia llibertat perquè els altres també puguin gaudir de la seva.
  • Que siguin sincers; que no falsegin el seu pensament. Que siguin sincers els uns amb els altres i amb si mateixos; això no implica però, que diguin la veritat a algú altre per tal de ferir-lo.
  • Que siguin honestos. Que no emprin les persones i els càrrecs propis per a obtenir rutabenefici propi.
  • Que siguin responsables. Que puguin preveure les conseqüències dels seus actes i que responguin a aquestes conseqüències.
  • Que siguin solidaris am totes les persones que lluiten per la llibertat i la justícia. Que s’impliquin en la lluita per tal que sumant els esforços de tots, es pugui assolir el món que desitgem.
  • Que participin activament en la vida col·lectiva. Aquesta participació de l’individu va encarada a una millora de la societat; que l’individu aporti les seves capacitats per a construir una societat millor.
  • Que siguin conscients que la natura és font de vida, i l’estimin i la protegeixin. Que adaptin les coses artificials a la natura, sense caure en el consumisme que la destrueix i que, per tant, destrueix vida.
  • Que adoptin un estil de vida auster, alegre i optimista. La persona austera és aquella que pot prescindir d’allò que no necessita; l’alegria i l’optimisme ens serveixen per encara la vida amb il·lusió.
  • Que estimin i s’interessin pel seu país. Això implica conèixer la seva gent, les arrels històriques, etc. i contribuir a la construcció d’aquest país.
  • Que no manquin mail el seu compromís. Que no el manquin perquè la confiança i la responsabilitat suposen el pilar fonamental per a construir una societat millor.

El treball en petits grups.

Dins l’Agrupament ens dividim en grups 536302_408643942490368_249410243_nd’edat que anomenem unitats. Cada unitat està formada per nens de tres anys diferents: d’aquesta manera el primer any s’adquireixen molts coneixements, el segon any consolides aquests coneixmeents i el tercer any continues creixent a nivell personal mentre dones un relleu als dos anys anteriors.

Amb les etapes de tres anys es poden adquar les activitats al desenvolupament dels infants i joves a cada etapa. A més a més, s’aposta pel treball en petit grup que faciliti l’autogestió dels nens i fomenti, d’aquesta manera l’autonomia.

Els projectes d’aprenentatge i servei.

Campaments primavera 2013 047El cau es basa en la metodologia de l’aprendre fent, de manera que els infants i joves adquireixn valors a través de les vivències. L’escoltisme però, fa un pas més enllà… Això d’aprendre i adquirir valors està molt bé, però, perquè no posem a la pràctica coses que aprenenem per millorar el nostre entorn? Aquí és on apareixen els projectes d’aprenentatge i servei.

Aquests projectes estan estructurats en diferents fases. Primer de tot es detecta una necessitat a treballar i es fa un treball sobre aquesta; durant la primera fase, els nens es nodreixen de coneixements sobre una temàtica concreta. Una vegada s’ha complert aquesta primera fase es fa un servei a la societat que estigui relacionat amb la temàtica treballada. D’aquesta manera els infants i joves posen a la pràctica el coneixement adquirit i, a més a més, porten un benefici al seu entorn promovent també, l’interès i la implicació en el que els envolta. Finalment, la darrera fase d’aquest tipus de projecte és la de difusió, on els infants i joves difonen el coneixement i l’activitat realitzada a altres col·lectius i persones.

El Cau

El cau és la plasmació de l’escoltisme a cada cau ca caupoble o barri. El Cau és un lloc de trobada on es reuneixen infants i joves per dur a terme activitats.  És el punt de partida dels projectes. L’Agrupament és un espai de llibertat, d’expressió i d’iniciatives on el nostre escoltisme es viu quotidianament, i des d’on cadascú contribueix a fer viure el projecte d’Escoltes Catalans.

Normalment ens trobem els dissabtes de 17 a 19 per dur a termes les activitats que els i les caps han planificat. De tant en tant però, sortim del nostre horari quotidià per fer sortides d’un dia o de cap de setmana per descobrir nous indrets i viure aventures, ja sigui a la ciutat o a la muntanya. A més a més, a la primavera realitzem uns campaments amb la unitat i a l’estiu marxem de campaments, 10 dies, tot l’Agrupament.

Sí, sí, tot això està molt bé, però què en pensen les persones que en formen part? Descobriu-ho aquí.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s